ניהול טכנולוגיה

נושא 1: כלכלת מוצרי מידע

התכונות הכלכליות של מוצרי מידע

במה שונים מוצרי מידע ממוצרים פיזיים?

  • מבנה העלויות
  • מוצר ניסיון  Experience good
  • נעילה ועלויות מעבר  Lock-in and switching costs
  • אפקט הרשת  Network effect

תמחור מוצרי מידע

תמחור אישי (Personalized pricing): למכור לכל משתמש במחיר שונה
תמחור קבוצתי (Group pricing): מחירים שונים לקבוצות שונות

מכירת גרסאות

כיצד יוצרים גרסאות?

העיקרון: לזהות מימדים של המוצר שמוערכים מאוד על ידי לקוחות מסוימים – ופחות חשובים לאחרים

מכירת חבילות - bundling

כדאי לשקול מכירה בחבילה, כשהנכונות לשלם עבור החבילה היא פחות מפוזרת מאשר הנכונות לשלם עבור הרכיבים

טיפולוגיה של מוצרי מידע

  • כלי תוכנה: תוכנה שעוזרת לנו לבצע פונקציה ספציפית
  • מוצרי תוכן דיגיטליים: שיר, וידאו, ספר, כתבה…
  • שירותים מקוונים: מאפשרים גישה בלבד למשאבים מקוונים

הזנב הארוך

הזנב הארוך: מיליוני שווקי-נישה. תעשיות תוכן דיגיטליות מציעות מבחר אדיר של כותרים, לעומת העולם הפיזי (כמו חנויות פיזיות ובתי קולנוע) שמציעים רק להיטים.

נושא 2: כלכלת רשתות

כלכלת רשתות

  • רשת אמתית ורשת וירטואלית
  • מוצר רשת (network product)
  • שוק רשת (network market)
  • השפעה חיצונית ברשת (network externality)
  • יתרונות לגודל בצד הביקוש (demand-side economies of scale)

צפו בשני הסרטונים וחשבו:

– איך אפשר היה למנוע את הכישלון של ה- Picturephone ?

– מדוע הפכה מקלדת QWERTY למלכה הבלתי מעורערת?

הסבר לגבי שני הסרטונים

התנעת משוב חיובי


בניית בסיס משתמשים לטכנולוגיה חדשה המתחרה מול רשת מבוססת יוצרת 2 דילמות:

  • אבולוציה או מהפיכה?
  • רשת פתוחה או סגורה?

סטנדרטים

סטנדרט (תקן) = סט כללים שמאפשר תאימות

  • מגבירים תאימות ולכן מגדילים את הרשת
  • מפחיתים את אי הוודאות ולכן מאיצים את קבלתה של טכנולוגיה חדשה
  • סטנדרט פתוח מפחית/מבטל את נעילת הלקוחות

שווקי רשת - דינמיקה תחרותית

איך אפשר להסביר את התופעה של winner-takes-all market ?

מהו שוק נוטה Tippy market ?

מה מקטין את הסבירות לשוק נוטה?

מלחמות הסטנדרטים

מצב בו שתי טכנולוגיות חדשות שאינן תואמות נאבקות להיות הסטנדרט דה פקטו
ייחודית לשווקי רשת עם משוב חיובי חזק
שליטה בסטנדרט משפיעה מאוד על יתרון תחרותי

צפו בשני הסרטונים הבאים וחשבו:
איך מנצחים מלחמת סטנדרטים?

מלחמות הסטנדרטים - המשך

מדוע ניצח פורמט ה- VHS של JVC את ה-Betamax של סוני בשנות ה-70 של המאה ה-20?

איך סוני (blu-ray) ניצחה את טושיבה (HD-DVD) בשנת 2008?

שווקי רשת - סיכום

  • מקימים ברית (alliance)
  • בונים בסיס משתמשים במהירות
  • מנהלים ציפיות

נושא 3: פלטפורמות ומערכות אקולוגיות

פלטפורמות - מבוא

מדוע נהוג לכנות את אייפון ואנדרואיד “פלטפורמות”?
מה ההבדל בין מוצר לפלטפורמה?

Developer Keynote Google I/O '19

(הסרטון הוטמע כך שהוא מציג 2 דקות בלבד - וזה מספיק לצורך הדיון בהמשך)

פלטפורמות - ארבעה סוגים

  • פלטפורמה פנימית (Internal platform)
  • פלטפורמת שרשרת אספקה (Supply-chain platform)
  • פלטפורמת תעשייה (Industry platform)
  • שוק רב צדדי (Multi-sided markets)

פלטפורמות - שיעור היסטוריה

מדוע איבדה IBM שליטה על פלטפורמת המחשב האישי (PC)?

אסטרטגיית פלטפורמה - חלק א

אסטרטגיית פלטפורמה – במה היא שונה מאסטרטגיה עסקית של חברה רגילה?

היכנסו לאחד מהאתרים הבאים וחישבו: מה עושות החברות הללו כדי לבסס פלטפורמות תעשייה?

אסטרטגיית פלטפורמה - חלק ב

אסטרטגיית פלטפורמה שונה מהותית מאסטרטגיית מוצר!

  • מסייעת ביצירת ערך
  • חולקת בערך
  • מחברת

אסטרטגיית פלטפורמה - חלק ג

חזון של פלטפורמה שונה מחזון של חברה המייצרת מוצר רגיל

צפו בדקות הראשון של הסרטון הבא וחשבו: מהי אסטרטגיית הפלטפורמה של פייסבוק?

תמחור פלטפורמה

האתגר: בשוק דו צדדי (או רב צדדי) יש לתת מחיר לכל צד. יש לקחת בחשבון את השפעת המחיר בצד אחד על הצד השני.

ניתוח הפלטפורמה והמערכת האקולוגית

האם מודלים קלאסיים (כמו פורטר) מספקים?

נושא 4: מיקור המונים

מה זה מיקור המונים?

מיקור המונים - איך כלכלה התנגותית יכולה להסביר את התופעה?

כלכלה התנהגותית - המשך

מיקור המונים - כלים פנים ארגוניים

סרטונים – למי שרוצה להגדיל ראש

נושא 5: קוד פתוח

מה זה קוד פתוח?

סרטונים – למי שרוצה להגדיל ראש

קוד פתוח - גורמי מוטיבציה ומודלים עסקיים

סרטונים – למי שרוצה להגדיל ראש

ארגונים ועמותות בארץ:

אתרים חשובים בעולם הקוד הפתוח:

נושא 6: מימון המונים

מימון המונים: ארבעת הסוגים העיקריים, ועצות מעשיות ליזמים מתחילים.

דוגמה לקמפיין שתחילה לא הצליח – עד שעשו לו סרטון משוגע, ואז גייס יותר מ 2 מיליון $:  

דוגמה לקמפיין טוב שמציג גם את היזמים וגם את המוצר באופן מרגש ומרתק:

סרטון המספר על משחק מחשב מקוון שמומן ע”י ההמון (הסרטון אינו חלק מהקמפיין). המטרה הייתה חצי מיליון דולר, אבל הם גייסו 65 (שיא גינס). מספיק לצפות רק בחלק קטן מהסרטון – דקות 1:20 עד 3:30.

דוגמה לסרטון מקמפיין מוצלח – גייס 13.3 מיליון $ בקיקסטארטר.

דוגמה לסרטון פשוט מאוד – הקמפיין גייס 10 מיליון $.

לינק שימושי לגבי השקעה (Equity crowdfunding)

נושא 7: כלכלת שיתוף

כלכלת שיתוף: דוגמאות, ביקורת ודיון

נושא 8: חוכמת ההמונים

חוכמת ההמונים: דוגמאות, שווקי חיזוי וניהול רעיונות.

נושא 9: אסטרטגיה גלובלית בעולם דיגיטלי

אסטרטגיה גלובלית בעולם דיגיטלי: רקע תאורטי וממצאים ראשוניים

אסטרטגיה גלובלית בעולם דיגיטלי: ממצאים מהמחקר שלי, השלכות תאורטיות והשלכות מעשיות

נושא 10: לאן הולכים מכאן?

לאן הולכים מכאן? ביג דאטה, האינטרנט של הדברים, וקצת פרספקטיבה