ניהול ידע ויצירת ערך מידע
מה זה ניהול ידע?
ניהול ידע הוא תהליכים ושיטות עבודה העוסקים ביצירת ערך מידע. התחום כולל פונקציות ארגוניות מגוונות, כמו מו”פ, מערכות מידע, הכשרת עובדים, וניהול קניין רוחני. אפשר לראות כל משאב ארגוני כצורה של ידע:
- מידע וטכנולוגיה – ידע “טהור”
- עובדים: ערכם נובע מהידע שהם יכולים להשתמש בו
- ציוד: התגלמות פיזית של ידע
סוגים שונים של ידע
חשוב להבחין בין שני סוגים שונים של ידע:
- לדעת איך (Know how)– ידע סמוי: מיומנויות המתבטאות דרך ביצועים (רכיבה על אופניים)
- לדעת על (Knowing about) – ידע מפורש: עובדות, תיאוריות, הנחיות
יש הבדל גדול מבחינת העבירות (transferability): ידע מפורש ניתן להעביר בעלות נמוכה בין יחידים ועל פני מרחב וזמן, אך ידע סמוי ניתן לראות רק דרך היישום שלו ולרכוש באמצעות תרגול/ניסיון.
איך יוצרים ערך מידע?
המרת ידע (מסמוי למפורש) היא קריטית להתפתחותן של פירמות, ומאפיינת את המהפכה התעשייתית. למשל, פורד הצליח לעבור מבית מלאכה (ידע סמוי אישי) לפירמה תעשייתית (ידע מפורש בבעלות הארגון). פס הייצור ההמוני שלו ערך בשיטתיות ידע סמוי ובנה ממנו מכונות ותהליכים. באופן דומה, המודל העסקי של דוכן ההמבורגרים של האחים מקדונלד שוכפל באמצעות ספרי הדרכה ותוכניות הכשרה ברחבי העולם.
המרת ידע יוצרת פוטנציאל עצום ליצירת ערך עבור הפירמה. היא מורידה את התלות בעובדים מיומנים (בבית מלאכה קטן עובדים מיומנים יכולים לקבל חלק גדול יותר מהערך שנוצר) ומאפשרת שכפול (פורד בנה את פס הייצור שלו גם בקנדה, אנגליה, צרפת, דנמרק, גרמניה, אוסטריה, ארגנטינה, דרום אפריקה, אוסטרליה, ובריה”מ).
ניהול ידע הוא אחד הנושאים בקורס איך לבנות תכנית אסטרטגית?
לצפייה בשיעור הראשון הקליקו על הכפתור הירוק.