עם צמיחת תעשיית השיווק הדיגיטלי, התרבו גם המושגים המשמשים את אנשי המקצוע. המאמר הזה מציג את המושגים הבסיסיים והשימושיים ביותר:

שוק (Market): נקודת המפגש בין קונים ומוכרים.

שיווק (Marketing): חיבור בין קונים ומוכרים ע"י זיהוי צרכים אנושיים וסיפוקם. זהו מושג רחב ביותר הכולל גם הנעת אנשים לפעול, תוך הדגשת התועלות האישיות, וגם קידום ארגונים שלא למטרת רווח, אנשים, ורעיונות. פרסום, קידום מכירות, ומיתוג הם חלק מפעילות השיווק.

שיווק דיגיטלי (Digital Marketing): שיווק באמצעות האינטרנט. שימוש בנכסים הדיגיטליים של הארגון, ובהתאם לצורך גם במנועי חיפוש, מדיה חברתית, אתרי תוכן, אתרי מסחר, אימיילים, אפליקציות, משחקים, וכו'.

טראפיק (Traffic): תנועת גולשים לאתר. נתון שבד"כ מתבסס על מספר המבקרים ומשך הזמן ששהו באתר. שימו לב: כשמדובר במשתמשים (users) הכוונה היא למספר המבקרים בלבד, בד"כ ביום/חודש.

דף נחיתה (Landing page ): דף אליו מגיע המשתמש לאחר שהקליק על מודעה או על חומר פרסומי. בד"כ המטרה היא לקבל פרטי קשר מהמשתמש: שם טלפון, אימייל…

באנר (Banner): מודעה גרפית המופיע בד"כ לצד תוכן. אפשר לשלם לפי מספר חשיפות, כאשר בד"כ המחיר הוא לאלף חשיפות.

שיטות תשלום בעולם השיווק הדיגיטלי:

  • Pay Per Impression  תשלום לפי מספר חשיפות

  • Cost Per Mille  מחיר לאלף

  • Pay Per Click  תשלום כאשר מישהו מקליק על מודעה

  • Cost Per Click  מחיר לקליק

  • Pay Per Lead  תשלום עבור הפנייה

  • Pay Per Sale  תשלום עבור מכירה

  • Pay Per Action  תשלום עבור פעולה

  • Pay Per View  תשלום עבור צפייה בסרטון

  • Cost Per Download  עלות להורדה

  • Cost Per Install  עלות להתקנה

שיעור הקלקה (Click Through Rate=CTR): היחס בין מספר החשיפות שמקבלת פרסומת לבין מספר הקליקים. נמדד באחוזים: אם מודעה מקבלת קליק על כל מאה חשיפות, שיעור ההקלקה הוא 1%

יחס המרה (Conversion Rate): מספר האנשים שעשו פעולה מסוימת ביחס למספר האנשים שנחשפו. דוגמה: אם 4 מכל 100 שנכנסים לאתר שלנו קונים, יחס ההמרה הוא 4%. אפשר להגדיר המרה בדרכים שונות: קניית מוצר, רכישת מנוי, צפייה בסרטון, וכדומה.

מבחן A/B (A/B Testing ): שימוש בשתי וריאציות של חומר פרסומי כדי לגלות איזו הכי אפקטיבית. למשל: שתי וריאציות של מודעה, דף נחיתה, או פוסט. המשתמשים אינם יודעים שהם תחת ניסוי. נהוג לעשות גם שלוש וריאציות ויותר.

מיקוד מודעות (Ad Targeting): בחירת קהל היעד הרלוונטי ביותר עבור הקמפיין שלנו לפי מיקום גאוגרפי, גיל, שפה, מגדר, תחומי עניין, תעשייה, מקצוע, תפקיד/דרגה בארגון, פעולות שמעידות על עניין בחברה/מוצר שלי (כמו לייק או כניסה לאתר).

אופטימיזציה/טיוב (Optimization): שיפור הביצועים של מודעות, אתרים, דפי נחיתה, וכו', בהתאם למטרות הקמפיין. בד"כ מדובר בתהליך מתמשך שמתבסס על איסוף נתונים וניתוחם. בפועל, באופן כללי, מדובר בהגדלת הפעולות האפקטיביות, וביטול/הקטנת/שיפור הפעילות עם הביצועים הנמוכים.

שיווק באמצעות תוכן (Content Marketing) : יצירה והפצה חינמית של תוכן כדי לרכוש ולשמר לקוחות, לבנות ולחזק מותג, ולהשפיע על הציבור (כאשר מדובר באינטרסים פוליטיים, עסקיים, חברתיים, וכדומה).

תוכן שיווקי (Advertorial): סרטוני וידאו, בלוגים, אתרים, אימייל (ניוזלטר), כתבות, מאמרים, ניירות עמדה וכדומה. כדי שאנשים יצפו, יקראו וישתפו התוכן צריך ליצור ערך – להיות רלוונטי, שימושי, מבדר, וכדומה.

באנגלית קיימים מושגים נוספים המתאים שיטות פרסום דומות: Branded Content, Native Advertising

מדיה חברתית (Social Media): שירותים מקוונים שמאפשרים יצירת תכנים ושיתופם בין משתמשים. כאן קיימים שני סוגים עיקריים:

  • בלוג: יומן רשת ובו קטעי טקסט, אודיו (פודקאסט), או וידאו (Vlog)

  • רשת חברתית

דוגמאות לפעילות שיווקית במדיה החברתית: כתיבת בלוגים, שידורים חיים בפייסבוק, ניהול דף עסקי, פרסום תכנים בקבוצות/בפורומים, יצירת טראפיק לאתר שלנו באמצעות רשתות חברתיות, וכדומה.

שיווק במנועי חיפוש (Search Engine Marketing=SEM): תחום עצום המתחלק לשני תחומים עיקריים – קידום אתרים ופרסום (נקרא גם "קידום ממומן").

קידום אתרים/ קידום אורגני (Search Engine Optimization=SEO): שיפור מיקום האתר שלנו בתוצאות החיפוש (בעיקר בגוגל), עבור מילים וביטויים רלוונטיים. למשל:

  • למוסך כדאי לקדם את הביטוי "שיפוץ ראש מנוע"

  • לעו"ד לתעבורה כדאי לקדם את "נהיגה בשכרות"

פרסום במנועי חיפוש (Search Engine Advertising): רכישת פרסומות שמוצגות כאשר משתמשים מחפשים מילים וביטויים רלוונטיים ("מילות מפתח"). המפרסם משלם רק כמשתמש מקליק על מודעה, לכן רבים מכנים את שיטת הפרסום הזאת  PPC

שיווק שותפים (Affiliate Marketing): הפניית גולשים לאתר תמורת עמלה. העמלה היא בהתאם לפעולה אותה מבצעים הגולשים: רכישה, הצטרפות כמנוי, צפייה בתוכן, וכו'. אפשר לעשות זאת בשיטות שיווק דיגיטלי שונות כמו פרסום או קידום אתרים.

שיווק מחדש (Remarketing/Retargeting ): מיקוד מודעות בגולשים שביקרו באתר שלנו, או עשו פעולה אחרת שמראה עניין במוצר שלנו (כמו צפייה בסרטון). נעשה ע"י "צביעת" הגולש בעזרת קוד שמוטמע באתר שלנו. הקוד שותל "עוגייה" (cookie) בדפדפן של הגולש, וכך אפשר לזהות אותו.

 

החזר על השקעה (Return On Investment=(ROI: מושג הלקוח מעולם המימון, ומתאר את היחס בין הסכום שהושקע בקמפיין לבין ההכנסות שהוא הניב. בפשטות – מורידים מההכנסות את העלויות, ומחלקים בעלויות. כדי לקבל את התוצאה באחוזים, מכפילים במאה.